Őszintén megvallva, nem kívánunk csapásirányt váltani, nem szeretnénk se politikai analitikusokká, sem pedig összeesküvés-elmélet gyártókká avanzsálódni, de mivel ez a téma nagyon is érinti az elektronikus zenei életet, ezért úgy gondoltuk, hogy szentelünk neki egy rendhagyó bejegyzést.
Bizonyára sokan vannak honfitársaink közül, akik nincsenek teljesen tisztában a két akroníma jelentésével, így hát röviden összegeznénk:
SOPA - Stop Online Piracy Act - magyarul az online kalózkodást megszüntető törvényi intézkedés. Bővebben: en.wikipedia.org/wiki/Stop_Online_Piracy_Act
PIPA - Protect IP Act (Preventing Real Online Threats to Economic Creativity and Theft of Intellectual Property Act of 2011) - magyarul a gazdasági kreativitást és szellemi termékeket érintő online fenyegetéseket megakadályozó törvényi intézkedés. Bővebben: en.wikipedia.org/wiki/PROTECT_IP_Act
Magyarul itt tudtok olvasni a két rendelkezésről, a lehetséges következményekről, valamint az első reakciókról, tiltakozásokról: www.gamestar.hu/sopapipa-az-elsotetiteses-tiltakozas-eredmennyel-jart.html
Tisztában vagyunk azzal, hogy ezek a törvényjavaslatok az Egyesült Államokban lépnének életbe, de szerintünk mindenki tudja, hogy amit ott elfogadnak, az előbb-utóbb elér máshova is.
Aki minimálisan is követte a történéseket, az tudja, hogy az elmúlt napokban a Megaupload nevű internetes file-megosztó oldal már áldozatául is esett a SOPA & PIPA duó 'napirend előtti' aktivitásának. Ennek kapcsán, felfigyeltünk Roy RosenfelD, kiváló izraeli producer facebook bejegyzésére, mely az első láncszemet képezi a törvényjavaslatok és a elektronikus zenei élet között. A bejegyzés így szólt:
"R.I.P Megaupload, next Zippyshare please :P"
Természetesen ez a mondat azóta eltűnt az oldalról, így sajnos nem lehet hozzáférni azokhoz a gondolatokhoz, amiket a rajongók osztottak meg, de mivel mi is hozzáfűztünk egyet, s mást, ezért dióhéjban tálaljuk a történetet.
Roy RosenfelD azt sérelmezte, hogy az emberek nem vesznek manapság zenét, s ez által még kenyérre sem futja neki bevételkieséssel kell szembenéznie. Továbbá ezt a példát hozta fel: képzeljük el, hogy dolgozunk, s nem kapjuk meg a fizetésünket, vagy csak 15%-át kapjuk meg. Neki(k) a zenekészítés a hivatása(/suk) így hát olyan, mintha velünk az általa leírtak történnének. Igen ám, de azt azért ne felejtsük már el, hogy:
- Ha minden single-t darabonként megvennénk, akkor egy albumnyi track (12-14) kb. annyiba kerülne, mint 2 album.
- A megjelenések, hate it or love it, tényleg már csak annyiban "hasznosak" manapság, hogy az emberek megismerjék, megszeressék az adott előadót, akinek aztán rajongóivá válnak, ami pedig végül azt eredményezi, hogy fellépni hívják őket klubokba, fesztiválokra, mert tudjuk: az igazi pénz abban van, s gyanítjuk, nem sűrűn fordul elő, hogy ne fizessenek ki egy világsztár dj-t a fellépése után.
- Nem csak azért nem vesznek az emberek zenét, mert ingyen is elérhető. Amennyi zene manapság napvilágot lát, lehetetlen lenne mindet megvenni, még akkor is, ha tele lenne az ember pénzzel. S itt kezd érdekessé válni a történet...
Ha belegondolunk az utolsó pontba, logikusan azt a következtetést kéne levonni, hogy ha amúgy sem vennének zenét, mert egyszerűen megfizethetetlen lenne mindet beszerezni, akkor egyáltalán miért kell egy ilyen intézkedést hozni, ami ennyire érintené a zeneipart (és nyilván a filmipart is). Lehet, hogy nem is a zene-, és a filmipar védelméről szól ez az egész? Lehet, hogy sokkalta többről van itt szó? Lehet, hogy ez az egész csak egy alibi, azzal a céllal, hogy elkezdjék megbénítani az egyetlen, még viszonylag érintetlen információforrást, az internetet? Mint már mondtuk, nem szeretnénk összeesküvés-elméleteket gyártani, de arra kérnénk mindenkit, hogy ha csak egy percre is, de gondolkodjanak el azokon, amiket most olvastak. Lévén, hogy egészen különleges szituációról van szó, szívesen látjuk a hozzászólásokat itt a blogon, vagy a facebook oldalunkon: www.facebook.com/beatdealersblog
Üdv,
Beatdealers