Tegnap késő este a Staples Center-ben 55. alkalommal kerültek átadásra a Hangfelvételművészetek és -tudományok Nemzeti Akadémiájának elismerései, a Grammy-díjak. A híres (inkább hírhedt) aranygramofonok valaha a zeneipar legrangosabb elismeréseinek számítottak, ám a tegnapi történések után bebizonyosodott: manapság már csak rutinból osztják ki őket.
Ízléstelenül öltözött hírességek, foghíjas nézőtér, meg nem jelent díjazottak és Skrillex. Kétségkívül ezek voltak a tegnapi díjátadó kulcsszavai, ami azért szomorú, mert mindezek egyértelműen jelzik: elértéktelenedett a díj.
Mint azt Facebook oldalunkon említettük, idén is három kategóriát szenteltek az elektronikus zenének, melyek az alábbiak voltak:
Best Dance Recording
Avicii - Levels
Calvin Harris feat. Ne-Yo - Let's Go
SKRILLEX feat. SIRAH - BANGARANG (GYŐZTES)
Swedish House Mafia feat. John Martin - Don't You Worry Child
Al Walser - I Can't Live Without You
Best Dance/Electronica Album
Steve Aoki - Wonderland
The Chemical Brothers - Don't Think
deadmau5 - Album Title Goes Here
Kaskade - Fire & Ice
SKRILLEX - BANGARANG (GYŐZTES)
Best Remixed Recording, Non-Classical
Feenixpawl & Ivan Gough feat. Georgi Kay - In My Mind (Axwell Mix)
Moby - Lie Down In Darkness (Photek Remix)
M38 - Midnight City (Eric Prydz Private Remix)
NERO - PROMISES (SKRILLEX & NERO REMIX) (GYŐZTES)
deadmau5 feat. Chris James - The Veldt (Tommy Trash Remix)
Skrillex. Skrillex. Skrillex & NERO. Nem nyomdahibával állunk szemben, a jólfésült amerikai producer idén is három színesfém szobrot csaphatott hóna alá, az más kérdés, hogy mennyire jogosan...
A "Legjobb Elektronikus Zenei Felvétel" kategóriában Sonny Moore és Sirah olyan közkedvelt előadókat előztek meg, mint Avicii, Calvin Harris vagy éppen a Swedish House Mafia. Elismerjük, hogy a Bangarang elég ikonikussá nőtte ki magát megjelenése óta, de azt erősen megkérdőjeleznénk, hogy volt-e akkora hatással a zenei életre, mint a csapból is folyó Levels, vagy a tavalyi nyarat sokak számára felejthetetlenné tevő Swedish House Mafia himnusz, a Don't You Worry Child.
A "Legjobb Elektronikus Zenei Album" kategóriában ismét vitatnánk Skrillex győzelmét, hiszen az immáron hatszoros Grammy-győztesnek olyan művészeket sikerült maga mögé utasítania, mint Kaskade vagy éppen deadmau5. Sokan vannak, akik azt az elvet vallják, az Akadémia igyekszik országon, de legalábbis kontinensen belül tartani a díjakat, így nem sok babér teremhet az Európát képviselő előadóknak. Nos, ebben a kategóriában bőséggel lettek volna alternatívák, ugyanis Steve Aoki, Kaskade és deadmau5 is Észak-Amerikából származó művészek. Ám az ítészek úgy látták legjobbnak, ha itt is a különc producer diadalmaskodik.
Kaskade csupán díjátadóként vehette kézbe a szobrokat.
Minden kétséget kizáróan kijelenthetjük, számunkra az utolsó kategória, a "Legjobb Remix" verte ki a biztosítékot. Nem elég, hogy minőségét illetően kapásból három - In My Mind (Axwell Mix), Midnight City (Eric Prydz Private Remix), The Veldt (Tommy Trash Remix) - remix is jobban megérdemelte volna a díjat, de a Promises ráadásul egy 2011. augusztus 17-ei megjelenés!* Ezen kívül azért is vagyunk csalódottak a díjazás végkimenetelét illetően, hiszen Axwell másodjára (vagy ha úgy tetszik, harmadjára) maradt Grammy nélkül, hiszen 2011-ben a Dirty South-tal közös Sweet Disposition remixükért kapott jelölést sem tudta díjra váltani. Az akkori győztes egyébként Madonna Revolver-ének David Guetta & Afrojack remixe volt.
*Ezt Avicii Levels-énél is kifogásoltuk.
Egy szó, mint száz az Akadémia nyugodt szívvel nevezhetné a díjakat Granny-Awardsnak, hiszen öreganyánk jobb döntéseket tudott volna hozni, mint az állítólagos szakértő zsűri. Az átadó összességét tekintve nyilvánvalóvá vált, hogy a díjak egyre csökkenő presztízzsel rendelkeznek. Kiváló példa volt erre a foghíjas nézőtér, valamint a tény, hogy a rap zenei kategóriák győztesei - Kanye West, Jay-Z, Drake stb. - meg sem jelentek. Isten igazából azon sem lennénk meglepődve, ha néhány éven belül Skype-on zajlana az egész ceremónia, s a szobrokat is felváltaná egy JPEG-csatolmány, elismerés gyanánt.
Kíváncsian várjuk, hogy Skrillex jövőre is előfizet-e már-már szokásosnak mondható három díjára, ám addig is annyit mondanánk: noha egy Grammy-jelölés már önmagában is a mainstream-mé válás billogját égeti a zenészek bőrébe, egy kicsit mégis mosolyoghat a lelkünk, hiszen a (valószínűleg tiszavirág életű) dubstep dominanciájával bebizonyosodott, az általunk dédelgetett progressive és/vagy big room hangzás még nem vált teljesen a milliárd dolláros zenegépezet üzemanyagává.
Üdv,
Beatdealers